Leta i den här bloggen

tisdag 10 augusti 2010

70232. U-sväng?



Äntligen,
verkar det som..

Att halvfabrikatens tid,
börjar kritiseras.

Man hoppas verkligen,
att storkökens ansvariga är medvetna.

Liksom utbildningsansvariga av desamma.

Politikerna pratar gärna om budgeter,
för sjukvård och friskvård.
Startar ett projekt eller två.
För att få oss ut och gå..

Men vi borde börja i rätt ände..
- med det HÄR!

Och det gäller hela kedjan.
Att ställa om produktion,
som passar verkligheten.

Mycket av vanor vi har,
är kulturmönster,
som kom till uttryck,
efter krigstidens svåra år.

Nu gäller det,
att programmera om.

Bädda för en ny generation.
Med friskare kroppar.

Det räcker INTE att
springa maraton eller skida Vasaloppet.

Det behövs alla länkar,
för att få en kedja.

Som håller bättre.

4 kommentarer:

M sa...

programmera om... om man bara visste hur man gjorde. Kanske enklast att börja med de riktigt små, den nya generationen. Påverka, betona, smaka på... men tonåringarna då, med sina energidrycker i händerna, hur få dem att förstå? Och vi vuxna då hur kan vi ens acceptera att det blivit som det blivit?

Hon som lägger puzzlet sa...

Ja, det är ett dilemma.. Men det måste börjas hemmavid.. och på jobbet.. och i den egna tankesfären.. och så måste vi fortsätta att påverka..och prata om förändringen!

Men jag tycker mig se en förändring ändå - och det brukar gå långsamt i början men sen ökar takten på förändringen! Plötsligt är det vedertagen sanning!

Låt oss tro att det går att ändra på mänskligheten!

Crille sa...

Även hjärnan behöver lite annan kost istället för att tugga samma ordflöde jämt. Läs därför en av de mera välformulerade och genomtänkta systemkritikerna av idag som är signaturen Julia Ceasar.

www.korta.nu/jc

Vare sig man håller med eller ej, är det uppfriskande att läsa en artikel av åtminstone EN svensk journalist som gör ett gediget grävande jobb.

Hon som lägger puzzlet sa...

Jag provade ditt tips, men jag säger "njaee".. passar säkert dig bättre:-). Vad gäller invandring så har jag min åsikt klar.. jag är högst liberal.. för här ryms mycket folk!

Och angående mat och molekyler..Forskningsresultat på yttersta udden, passar mig bättre att ta del av, trots allt.

Men tack för kommentaren och för att du tittade in!