Leta i den här bloggen

fredag 29 februari 2008

1435. Frödags



Det man sår.


Skördar man.

Nu är det dags.
Att sätta nya frön.

Se de små målen gro och ta liv.
Skapande verksamhet.

Planering och visioner.
På alla plan.

Våren är förnyelsens tid.
Där man minst anar..


1434. Skottårsdag



Skottår och dagen 29.
Snart är den slut.

Och än,
har jag inte friat.


1433. Nöjd



En skön kväll,
framför brasan.

Eld och Jord.
Luft och Vatten.

Viktigt i mitt liv.
Stunder av äkthet.



1431. Projektskolan 20. Vägkost




Mycket kan sägas än.
I korta ord.

Vägkost.
Åt Någon.

Smörgåspaket,
med 13 års erfarenhet,
av EU-projekt.

Och 25 år totalt.
I projektens och utvecklingens värld.

Projektskolan slutar här.
För denhär gången.

Men projekten fortsätter.
Och jag vänder blad.

En god sak.
Är en god sak.


1430. Projektskolan 19. Slutar inte!


Projekt,
har kommit för att stanna.

Där ett tar slut.
Börjar ett annat.

Det är en arbetsmetod.
För utveckling.

Ett redskap.
I förändring.

Delfinansieringen fortsätter.
Hur länge som helst.

Viktigt att alla inser det.
Beslutsfattare inte minst.

På alla nivår.

Den gamla "planekonomin".
Tog slut på 1995.


1429. Projektskolan 18. God tid!


Studiebesök,
skriker alla efter.

Och vill att någon betalar.
Genast.

Visst,
det finns pengar för sånt.
Utbyte, diskussioner,
livslånga lärandet.

Processer.
Tankar.
Små försök.
Samarbeten.

Över gränserna.
Mellan strukturer.
Minst tre.

Men man får finna sig i.
Att planera.
Långt på förhand.

Och med handen på hjärtat.

Det kan man.
Om man verkligen vill.

Om det är mer bråttom.
Har man en egen börs.


1428. Projektskolan 17. Övningskör


De statliga och regionala EU-programmen,
i sin hop. De har sitt hov och sin kompott.

De Europeiska multilaterala i sin hop.
Ett helt annat hov..

Där krävs att du förstår vad kontrakt betyder.
Underleverantörskontrakt.
- En part kanaliserar pengarna,
men flera aktörer är med och gör.
Och får lön för utvecklingsmålen.

Och det gör man över gränserna.

På pin kiv.

Så att man förstår EUs vackra budskap.
Pointen.

Om fred.
Fri rörlighet.
För tjänster.
Och varor.
Utbildning.
Människor.
Möjligheter.

De som har producerat tjänster och varor
över gränserna.

Borde förstå det.

Borde.

Men deras business går bra ändå.
Så de syns sällan i ansökarkön.

Skolklassen utgörs oftast,
av utbildningsorganisationer,
som gör moduler,
till undervisning,
som de inte annars
får pengar för.

För UNIKA saker.
Roliga.

Annorlunda.

Passar duvorna,
som flyger före.
Som söker mark.
Och olivkvistar.

Vägvisarna.
Som vågar gå nya vägar.

Medel och stora organisationer,
som inte vågar..

Är det synd om.
I framtiden.

De sover en skön skön sömn.
Törnrosas vakuum.

Om några år,
växer häckarna höga.






1427. Projektskolan 18. Värdegrund


Värdegrunder,
byggs med många redskap.

Det bästa redskapet,
är öppenheten.

Viljan att förändras.
Se, uppleva, lära.

Projekt är precis som Livet.

Vi är,
Vi vill,
Vi väljer.

1426. Projektskolan 17. Kontrollerad förändring


Var inte rädd
för förändring.

Förändringsfaktorer,
är det som händer i alla fall.

Inom ett projekt,
sker också många förändringar.
Men de är Speciellt kontrollerade.
Sker enligt vilja och val.

Det kan inte bli värre,
än målbeskrivningen i projektplanen.

Och den är oftast skriven
för det positiva.

Så välkomna projekten.
De medför positiv förändring.


1425. Projektskolan 16. Underlandet



Om man inte vet,
vart man ska.
Är det ingen skillnad,
vilken väg man tar.
Det får ta all tid.
All kraft.
Alla steg.

Men!

Om man vet,
vart man ska.
Då är det stor skillnad,
vilken väg man väljer.
Den leder fram.
På kort tid.
Tar inte all kraft.
Och man har steg kvar,
för andra vägar.


1424. Projektskolan 15. Blicken


Att avsluta ett projekt,
känns både bra och vemodigt.

Det roliga är,
att alla målen verkställts.
Det är gjort det svåra.
På kort tid.

Oftast har personal,
och åtgärder,
förändrats.

Visst kan man mäta det.
Före och efter.
Om man vill.
Nå vetenskaplighet.

Men det är resultaten
som är det viktiga.

Och att resan lyckades.

Det är viktigt,
att också ha skoj,
i projektet.

Och att relatera det.
Inom själva projektet.

Att lyfta
Att skratta
Att lära känna

Projektets början kan vara trög.
Så det gäller - att vara seg.

Tro och sprida den.
På bästa sätt.

Slutet utgör nästan alltid
en ny början.

Till en ny process.
För då ser man.

Ny mål.
Man har fått blick,
för utveckling.

Ser möjligheter.