Leta i den här bloggen

tisdag 26 februari 2008

1417. Projektskolan 8. Att ge av sitt goda

Styrgrupper,
ledningsgrupper,
referensgrupper.

Mest sant är referensgrupper.

En ledning styr inte.
Den ger sina referenser.
Sin erfarenhet.
Sitt bästa råd.

Slutligt ansvar,
det har sakägaren.

Den som skrev under
och bokför alla kostnader.

Styrgrupp,
ledningsgrupp,
referensgrupp..

Kan inte ändra målen.
Bara möjligen farten,
RÅDA hur..
RÅDA när..

SE och följa med.
Ge transparens.

Laglighet,
genom demokratisk samverkan.

Ibland
ser man någon som missförstått.
Sin roll, projektet och som er inte saken.

Kommunikationen är viktig.
Liksom en god stämning.

Mänsklig närvaro.


1416. Projektskolan 7. Lydnad


Man kan tycka,
om man inte vet..

att projektet gör vad det vill.

Men så är det inte.
Det har bara mer fart.,
Så det udda syns mer.

Målen.
Är en koncentrationsvara.
Som dikterar hårt och mycket.

Projektledare lyder.. sitt projekt.


1415. Projektskolan 6. Dygnet runt


Ett projekt,
följer inte alltid,
kontorstid..

Många projekt,
måste jobba,
när andra vilar.

För annars når de inte ut,

Andra åter,
behöver stundom kontorstid,
men ibland helger..

Allt beror på.
Vad som ska göras.

Det står i projektplanen.


1414. Projektskolan 5. Kusinerna


Mål och syfte,
är inte samma sak..

Men de befrämjar varandra.

Syftet eller syftena
är oftast övergripande.
Långsiktiga.

Målen låter sig göras.
Under tiden.

På vägen
från hit till dit.

Och dem
kan man oftast räkna,
mäta, ändra och estimera.

Sätta siffror eller ord för.
Kvantitativt eller kvalitativt.


1413. Projektskolan 4. Temat bestämmer


Projekt..

.. kan handla om att..

utreda och kartlägga,
beskriva och problematisera,
förena och utveckla,
samordna och spara,
belysa och informera..


.. skapa jobb eller inte..
.. bygga nya arenor..
.. förändra eller motivera icke-förändring..

.. bygga ett jag,
av självkänsla,
självsäkerhet,
kunskap och insikt..

Projekt har en början,
tar avstamp i nuet..

Når sitt mål,
och har gjort sitt..

En början. Och ett slut.
Ett datum når ett annat datum.

Kvar finns ett pappersdokument.
Och det som skett.
Ett vad vi kallar nuet.

Personer som varit involverade.
Blir aldrig vad de var innan.
De har deltagit i - förändringen.

Låt oss göra fina förändringar.
Med glada avsikter.
Och goda resultat.

Låt projektet leva,
sitt allra bästa optimala liv.

Så gott det kan.
Precis som visionen..

Som skapade tanken..

Förbättringen..




1412. Projektskolan 3. Kärlek skapar


Projekt,
är ett ord,
som betyder många saker:

Utveckling,
möjlighet,
vision,
åtgärd,
förändring,
styrning,
effektivitet,
generering,
kunskaper,
planering,
kostnadseffektivitet..

Det har med andra ord..
En vacker avsikt.

Med,
i tiden.

1411. Projektskolan 2. Svinn


Mål och kunskap som nåtts,
går ut genom dörren,
om man inte håller den kvar.

Så många som möjligt,
bör därför vara en del,
av projektets förverkligande.

Annars blir det en extern händelse.
Något som organisationen inte växer i och för.

Om många genomför HUR,
hålls kunskapen kvar längre.

Just därför,
borde såväl kommuner som
organisationer ha fast anställd personal,
som jobbar med projekt.

Om än ej alltid.
Så då och då.

För då hålls kunskapen kvar.
Nära och beständig.

Att ge projektledare fasta jobb.

Det är något att tänka på.

Nu när tusentals projekt
åter växer fram,
ur programfloran.

Annars rinner möjligheterna..
och målen
ut i floden.

Som rännilar,
efter regnet.

På torr jord.



1410. Projektskolan 1. Förändringsfaktor


Projekt,
är en underbar möjlighet,
till förändring.

Mål som är viktiga,
men som inte hunnits med..
Resultat som satts upp.

Förverkligas,
i expressfart.

Det är det som är poängen.
Tidsaxeln och resultaten.

Medan verkligheten,
tickar enligt sitt eget tidur..
så tickar projektets klocka,
mycket snabbt.

Just därför gör man det.

Och det är därför,
kraven blir stora
på organisationer,
där tiden tickat
långsamt och tryggt.

Projekt är inga svansar.
Något externt fristående.

Projekt görs,
för att ändra något, utveckla något.
Något man behövt, saknat, ser behov av.

Projekt integreras i vardagen.
På alla nivåer.
Det är därför man gör dem.

Man vill nå mål,
och nå förändring.
Man vill inte kämpa mot möjligheterna.

Att klaga över projekt,
är att kritisera sin egen organisation.
Dess oförmåga,
inkompetens att interagera.

Personal som vill och kan förändras,
har alla chanser.

Att lyckas.

De som inte vill, och inte kan.
Fördröjer målen.

Kanske saboterar dem.
Av rädsla.

För satta mål
och förändringen.

Och det är det som blir dyrt.
Inte projektet i sig själv.

Att få näsorna åt samma håll.
Är viktigt.

Ibland behövs ett helt projekt,
för att lära sig.
Projektskolan 1.



1409. Lagoms utveckling


Konstaterar.

Förvaltare finns det gott om.
Utvecklare finns det få av.

Två energinivåer.
Av helt olika slag.

Förvaltare
ser oftast förändringar som hot.
Och ruta ett som enda möjligheten.

Utvecklare,
ser förändringarna som möjlighter.
Och ser ruta ett som början till slutet.

Stigar och nya vägar,
byggs av de som vågar se.
Och vågar gå.