Leta i den här bloggen

söndag 12 februari 2012

7889. Chiliodling


Årets första frösådd,
har förberetts.
Den är dock inte sådd.

Ska läsa litet mer om förgroddning först.
Om fuktat hushållspapper.
Det handlar nu om..

Chili.

Det är 6 sorters chili.
Alla med släktnamnet 
capsicum baccatum...

Det finns många släktnamn!
En hel telefonbok full.


Förnamnen på dem jag har, är här:


Ubatuba Cambuca = "Biskopshatt", mognar långsamt.
Gumdrop = , tar lång tid på sig till skörd.
PI 260567 = Mikrocapsicum, mognar långsamt.
Aji White Wax = "Bärpeppar", mognar långsamt.
Bubba = en ganska okänd sort, verkar det som.
Kondom Paprika, normal mognad, likhet ska finnas - med kondomer.

Några timmar har jag sökt fakta.
Tips. Goda råd.
Andras försök.
Om groningstid, tiden tills skörd, samt styrka på smaken.

Jag kan nästan ingenting, 
om chilins många världar.

Men jag har tittat i kalejdoskopet,
och upptäckt massor av små universa.

Forum, tips och förteckningar.
Jag ska länka några här.
Så jag kan återvända till dem,
och lära mig av alla dem..
som hunnit före med så mycket mer.

Endel blir små krukväxter.
Andra blir hela buskar!


Frölådan med bricketterna,
står redo med perlit i botten.
Den ska dränera härligheten.
Början är viktig.
Locket är viktigt för värmen.
Liksom skrivbordslampan.

Bestämt,
är det litet spännande.


Inga kommentarer: