Leta i den här bloggen

lördag 14 januari 2012

7863. Julen varar

Julen varar inte till påska.
Här varar den till 16 januari.
About.

Idag är det sista dagen.
Som jag sitter och tittar på ljusen.
På det röda.
Tomtarna, färgerna.
De gamla träljustakarna.
Halmhjärtanen.

Änglar och tomtar,
som gjordes av små händer,
för ca 30 år sedan eller mer.
Minnesvärda pysselstunder.
Som pryder mina fruktfat.

Trevliga minnen, 
där röster ekar 
i årsringarna katakomber.

Betraktar barren,
som sakteliga söker mattan.

Så gick den i år.
Förbi, utan större händelser.
Helgen var kort.
Jag var trött.
Ända in i själen.


Soffan och tv:n och bastun.
Blev små oaser
där kroppen och hjärnan 
fick litet lagom förströelse.

Stunder av för mycket choklad.
Jo, vi tog paus vissa stunder.
Från LCHF.
Och onekligen,
mina fettceller tog emot,
med öppna membran!
Men jul är jul,
om man nu ska vara här i vintern då.
- jag betvivlar ibland.


Fast jag gillar röda dukar och ljus,
och äkta gran och inlagd strömming.

Tro, hopp och kärlek.
Symbolerna jag lärt mig här.
Än lyser de mot de vita drivorna.
Hela dagarna.

Brasan sprakar idag.
Och jag ska snart tänka på,
att leva sunt och rent.
Och allt det där.

Tänka goda tankar.
Försöka bli en bra människa.
Ägna mig åt kreativitet.
Och söka tystnad.
När jag kan.

Jag tror bestämt,
att vi ska göra som vintern.
Ta vita månader.

Men först ska julen få andas,
de allra sista dofterna.
Smakerna.

Knut var i går.
Idag är idag.

Jag tror bestämt, 
det är snart dags,

för en Runebergstårta.


Inga kommentarer: