Leta i den här bloggen

söndag 19 september 2010

7265. Mjölksyrade morötter



Så var det dags..
små och stora morötter,
direkt ur jorden för tvättning.
Skrubbning och skrapning.

Och sen grovt rivet.
Det blev en hel del..

Sen blandat med riven gul lök.
Hackade lökstjälkar.
Några dillkronor.
Litet grovriven vitkål.
Senapskorn.
Korianderkorn.
LItet turkisk röd chili.

Väl blandat
och hårt stampat..

Fick det en dos vassla.
Och sen en kall saltlösning.
Ca 2-3 tsk på en dryg liter vatten.

Några färska bitar,
pepparrot..

Och sen i med några assietter
som tyngd.

Experimentet har börjat.
Nu ska allt stå varmt.
I tre dagar.
Sen i kylen i några veckor.

Provsmakade litet..
Det här blir spännande.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Du var mej en rackare att vara aktiv. Jag försökte ju med kål en gång men jag hade gjort ett stort fel...glömt saltet. Det gjorde att de möglade förståss. Men jag ska försöka på nytt, jag har ju en kruka. l-m

Hon som lägger puzzlet sa...

Oj. du har en kruka du!! Då kan du syra allt möjligt!

Ikväll provar jag med gammaldags rysk syrad gurka:-)