Leta i den här bloggen

måndag 24 maj 2010

7156. Dårört






På Sunds,
löste man gåtan.
Som vanligt.

Den här märkliga växten.
Heter Dårört.

Don efter person:-)

Endel är vinröda.
Det är mina.

Andra blå.
Blommen alltså.
Den är vacker:-))

Den används till magi..
Salvor och andra hemligheter.
Av häxor..

Don efter person:-)

Några..
har jag läst,
använder den
då de vill se tapeterna prata.
Och liken sitta i soffan.
Då världen blir genomskinlig.

Men det vill inte jag.

Giftig är den.
Farlig är den.

Men man ska bara
beundra klockorna.
Helst underifrån.

Den är släkt med potatis.
Men ser ut som balsamin.
Blommar som en julros.
Och har rhizomer
som liknar stora rötter
av ingefära.

Blad och rötter,
är inte att tugga på.
Det är en medicinalväxt.

Och man kan ju fundera.
På vad den har hjälpt mot:-)

Den självsår sig lätt.
På rätt plats.
Finns mest i Centraleuropa.
I vilt tillstånd.
Slovenien bl.a.
Och på Gotland och Uppland.
Ibland.

Och i min trädgård.
Så nu vet vi det.

Jag ska INTE smaka på den.


Inga kommentarer: