Leta i den här bloggen

fredag 18 maj 2012

7937. Stekt makrill - och litet till



För att muntra upp dagen,
föll valet på 2 fina fiskar.
Makrill!

Ja, jag vet att den har åkt rätt långt.
Inte hållbart, typ.
Men ibland bara måste man!

4 dagar ledighet regnar bort..
och man tycker sig
ha mycket att göra, utomhus.

Makrillen var inte uttagen.
Vilket är en stor synd för ett varuhus,
som Citymarket.

Fy skäms!
De borde kunna bättre.
- för makrillen ska tömmas genast!!
Är fiskdisken oerfaren.. frågar jag mig.
De SKA bara köpa in färdigrensad makrill!
Annars blir fisken "dagen efter".. eller fler!

Men trots det, köpta jag.
Och efter alla konstens regler
rensade jag och fileade den.

Jag skar den i stora bitar.
Vände i mjöl-salt-vitpeppar...
Och stekte i mycket smör.
Grillkolet var slut..

Citronstänk mot slutet.

(Kunde ha varit stänk av vitlök också.
Men jag avstod).

Smaken är helt himmelsk.
Trots att den inte var gårdagens heller.

En litet sås,
på dill, limejuice rörd i yoghurt.
Blev ett smakfullt giftemål!

Konstaterar..

Jag tror jag bor nog på fel ställe.
Såna som jag borde bo på västkusten.
Och vara granne, med Atlanten!




2 kommentarer:

Christian Tikkanen sa...

Sorry Guni, men jag måste bara få kommentera den orensade makrillen...
Vill inte vara nyfiken men nog skulle det vara på sin plats med en om aldrig så stor men välvald utskällning till butiken som sålde den här ifrågavarande makrillen. Makrill får inte nämligen säljas på det där viset, det är ett rent livsmedeslmässigt lagbrott som utövades i och med att makrillen såldes ourtagen, låt gå för att den var långrest, men inte rensad, är fullständigt oacceptabelt och dessutom olagligt. ( Föresten så har den makrillen rest i ca 6 dygn) och det vi hur den orensade fisken mår, du hade som man i <norge säger, ren flax, rent tur, att den inte var skämd.

Hon som lägger puzzlet sa...

Ja, du har alldeles rätt Christian. Jag har funderat några dagar och tänkte faktiskt säga till, att de MÅSTE köpa in rensad makrill..

Det finns två fiskdiskar här i stan: citymarket och prisma..

De är ganska likvärdiga i pris och kvalitet..

Den tidigare tar in fler sorter och BORDE genom att de har ganska lång erfarenhet.. känna till att makrillen ska vara urtagen när de får den..

Det var nog "flax".. Men inte var den ju helt färsk.. Det syntes..

Men jag njöt av makrillsmaken..