Leta i den här bloggen

lördag 4 februari 2012

7879. Blomfröerna

Listan på de många fröerna,
som jag köpt av andra odlare..
Håller på att redas ut.

Vad är det jag riktigt köpte?

Finska blomnamn,
är så olika de svenska.

1. Potentilla nepalesis 
    Nepalin hanhikki



- Torde vara röd, Miss Willmott, Melton Fire eller Ron MacBeath".
-  Klarar fuktiga ställen men också sol och halvskugga.
-  Blommar från juni till september (!)
-  Får rotstockar och blir andra året "fullstora plantor".
-  Verkar vara ett riktigt bra köp.. och man kan så nu eller sen.. 
    bäst utvecklad, blir den hur som helst först nästa år. 
-  Fröpåsen kostade 1 euro, på Huutonet.


 

2. Dianthus deltoides
    Ketoneilikka
    Backnejlika



- Bildar stora rosaröda mattor där de trivs, kryper sig fram.
- Står gärna litet torrt, gärna med grusbädd under lerjord
- Blommar från juni till september. Blir max 30 cm hög med blomstänglarna.
- Passar bra som kantväxt invid gångar, s
- Ett bra köp, om jag får en god start 
- Kan sås i april eller direkt på jorden.
- Fröpåsen kostade 0,80 euro, på Huutonet
- (Finns en Bergsnejlika också - som är väldigt lik, men ev doftar mer?)

 

3 Dianthus armeria
Mykeröneilikka
Knippnejlika
 


- Knippnejlikan, är nog den som jag inte alls kommer att visa några blom hos mig.
- Den ska provas, men kanske trivs bäst nära dammen.
- En skör liten varelse, som trivs bäst kanske i Danmark.

 






4. Koeleria glauca
   Hopea toppo
   Tofsäxing
 

- Bildar tuvor av styvt gräs, och har axliknande blom ca 40 cm
- Naturliga bestånd finns sällsynt i södra Svergie, vill ha kalkrika sanddyner
- Litet lik blåsvingel, och man kan därför klippa bort gamla blom (dvs fröställningarna)..
- Dvs inte helt lätt att få att trivas i en vanlig surjord - den passar  bäst i torra lägen, passar bra invid stenar och murar
- Nerklippt kan den vara riktigt fin kontrast. Blommande blir de enligt uppgifter på nätet mellan 30-60 cm höga.

- Fröna kostade 0,80 euro på Huutonet.

 



5. Lychnis flos cuculi
   Käenkukka 
  Gökblomster





- En växt som trivs i fukt och källrika ställen. Kanske invid vår damm?
- Får intensivare blomning i rabatt om den trivs, men förekommer också vild.
- Rosaaktig, ibland ljusare., nästan grå. Liknar våra vilda "midsommarblomster" en aning.
- En del sorter har rödaktig stam. Effektfullt mot det gråvita.
- Blommar sällan första året efter sådd (kräver litet extra för att minnas var man har den!)
- Hos oss kommer den att få plats vid dammen och på sommarstugan (tror inte den orkar någon annanstans, men visst ska det provas.. skuggig ängsmiljö under litet träd kanske.. men främst i litet våtskuggig miljö.

 


6. Campanula carpatica
    Karpaatien kello
    Karpaterklocka

 



- De ljuvaste små blåa (blålila) klockor (finns också vita) från juni till augusti.
- De brukar inte överleva hos mig ens som köpta plantor.
- Blommar året efter sådd (borde så dem där de får vara ifred för ev "ogräsgallring"
- Sägs vara härdig och tålig, men jag undrar nog..
- Torde vara snigelmums.men dessa bestar har jag inga - än.
- Plocka frön från planta, betyder inte alltid "fröäkta", så vi får se om de spricker alls.
- Finns nog som frö att köpa ändå. litet överallt, men också på. Rara växter bl.a.

 

7. Campanula cervicaria
    Hirvenkello
    Skogsklocka



Ljust härligt blå i blommet, som sätter blomstern i toppen.

En rar växt, som ska stå i skogsbrynet.

På min lilla vilda äng vid lilla stugan.

Den blir ett experiment, som kan bli ganska hög.

Ska så den direkt på växtplatsen

Skogs/ängshumus

Det blir vad det blir



8. Campanula lactiflora
    Martokellokukka




- En söt klockblomma, som är perenn men kan gå ut sig och bör sås pånytt ibland.

- Som kan bli 90 cm hög eller mer.

- Fröna sås på våren, förodlas i kruka (fröns finns också på Joyseed!) 

- Finns mer blå eller ljusare.

- För mig ännu obekant. 

- Kan behöva sås, där de får stöd av andra höga blommor och där deras blomster kan blanda sig utan problem..- kanske vid foten av en klättrande klematis?



-



  


9. Campanula trachelium
    Varsankello 
    Nässleklocka
 


En tämligen stor och ymnig klocka som sprider sig bra där den trivs.
Den liknar hässleklocka men är en egen sort.
Jag har den redan invid vår stora kalkstensmur- där den trivs oerhört bra!
Dessa frön ska jag nog sätta i en skogskant men försöka hitta litet krossade vit tegelsten;
att sätta någonstans vid foten.. jag har för mig att det gör susen:-)



 

10. Campanula persicifolia
    Kurjenkello 
    Stor blåklocka (finns också i vitt)
 




- En av mina favoriter, som inte heller har trivts värst bra hos mig tidigare.
- Kanske de stått för skuggigt. Men den ska kunna bo i halvskugga.
- Finast är den bland pionerna där den bara lyfter hela det vackra.
- Blir en meter eller litet under.
- Helt underbar!

 

Och blommorna fastnade INTE med bilderna än här.. .  





    




Inga kommentarer: