Leta i den här bloggen

tisdag 4 oktober 2011

7585. Idag har jag ätit KVEITE



Tänka sig.
Ikväll har jag ätit Kveite.

Stekt i smör.
Och upplagd på tunn gurka.


Helt god.
Fast jag visste inte vad det var.
Och inte visste servitrisen heller.
Inte kocken heller.



Svenska är ingen självklarhet.
Så nu vet jag,
efter att ha läst på fokets universitet,
att det betyder Hälleflundra!
På svenska. 

En fisk som kan bli 50 år!


Riktigt god.
Fet. 
Vitt kött.
Smakar litet lik lax..

Man tar skeden och gaffeln dit man kommer.
Och allt är väl.



2 kommentarer:

Christian Tikkanen sa...

Välkommen till Norge. Nästa fisk du borde få dig serverad är breidflabb. dvs: Marulk, den fulaste fisk som finns men även en av Norges godaste fiskar, lika dyr som oxfile och serveras ofta med en rödvinssås eller oxsky, himmelskt god så länge man kommer ihåg att glömma hur fisken ser ut...

Hon som lägger puzzlet sa...

Tack för det och tack för tipset. Ikväll blev det lammkotlett så underbart mör..Länge sen jag ätit ett så gott lamm..
- Fanns ingen får-i-kål:-)

Breidflabb.. det låter som ett stort leende! Har jag möjlighet i morgon äter jag Marulk!

Spännande med nya rätter!

Och.. ett mycket vackert land detta!
Nu i Narvik! Passerat massor av tunnlar idag!