Leta i den här bloggen

fredag 18 mars 2011

7389. Musslor med nytt recept


Ikväll var det dags
för färska levande musslor!

Jo, jag har längtat ganska länge.

Jag har mina recept - som jag gillar bäst.

Men nu provade jag något nytt.

Som jag korrigerar genast här i texten.
För det var alldeles för mycket baconsmak.
Men ibland måste man bara vara litet öppen-minded.
Så jag ger mitt modifierade recept.
För det är mycket bättre!

Alltså.

Ingredienser:
-Ca 1 kg-1½ kg färska musslor.
(Bär hem dem i öppna påsar, inget förslutet!)
- 1-4 vitlökar (efter smak och tycke)
- 1-2 scharlottenlökar finhackade
- 1 fänkål, medelgrovt hackad
- 2 dl vitt vin
- 2 dl grädde
- 2 msk finhackad bladselleri
- olivolja
- salt, svartpeppar
- möjligen någon ört
- - och ytterst litet, kanske 2 msk finhackad stekt bacon - inte mera!
- - (kan helt uteslutas, tror inte de ger mer än litet mervärde av salt och litet rökt.
dvs kan undvaras !!)

Putsa musslorna under rinnande vatten.
Hacka fänkål, lök och vitlök.
Stek högst 1/3 av ett litet baconpaket, inte mer än 2 msk! (för det tar bort musselsmak om det är för mycket.. ett halvt paket är alldeles för mycket!)

Häll i olivolja i pannorna. Låt dem bli heta.
Sen sätter du i musslorna, fördelade i tre pannor.
Rör hela tiden och se hur de öppnar sig.

Sätt allt i en stor panna - som rymmer hela mängden musslor.
Dra åt sidan och invänta det gröna.

Stek samtidigt grönhacket, mycket lätt, det måste vara ordentligt al-dente.
Salta och svatpeppra. Möjligen lite vitpeppar ännu. - det passar in liksom.
Häll över röran bland musslorna.

Sätt också 2-3 dl vitt vin som får koka med hack och musslor
- ett par minuter högst.
Tillsätt grädde, en burk.
En kort minut med locket på.
Låt koka, dra av.

Sen serverar man.

Med ett Gott Alsac vin till.

Det ger rättvisa åt fänkål och musselsmaken.

Men har du för många baconskivor i,
förtar det hela rätten.

Så - det var det.

Litet persilja är inte fel!



Sen ska det serveras.
Varmt!


Inga kommentarer: