Leta i den här bloggen

tisdag 7 december 2010

7321. Tonfiskröra eller sås med sting

Recept 2, på bra & billigt

När jag var som allra tröttast,
efter ett långt tungt talkopass,
lärde jag mig att göra tonfiskröra.
Något som jag fick lära mig som vuxen.
I mitt gamla liv existerade inte rätten.
Men det var flyktingarna som lärde mig.
Det var en kurdflykting som bjöd mig
och inte tvärtom.

Gott på spagetti,
på smörgås till té.
Eller till potatis.
Eller med sallad.
- allt enligt önskemål.

Tonfisk är billigt och bra.
Innehåller omega 3 och nyttig olja.
Tomatpasta, eller tomater,
blir superhälsosamma när de kokas!
Lycopen är bra för våra könshormoner,
testiklar och äggstockar!
Det är ett antioxidant.

Hacka några vitlöksklyftor.
En vanlig gul lök hackas.
Allylsulfider hos vitlök och lök (stöder cellens skydds- och avgiftningsmekanismer).
Flavonoider finns i riklig mängd hos soja, äpple, löksorter, sparris och aloe vera (har virus-, inflammations- och cancerhämmande egenskaper).

OBS! Den starkaste antioxidanten är quercitin, som finns i bland annat lök, äppelskal och broccoli. Den är nästan fem gånger så kraftfull som vitamin C och vitamin E.

Salt och peppar.
(peppar är också antioxidantiskt!)
Litet chili passar bra här..

Koka upp olja i stekpanna
eller kastrull.
Den ska vara het!

I med alla hackade ingredienser.
Har du örter att krydda med,
blir det ännu godare.
Låt koka ordentligt.
Rör om.
Salta.
Klart!

Billigt och bra.

Internationell mat!
Har jag sen fått lära.

Inga kommentarer: