Leta i den här bloggen

tisdag 21 juli 2009

2815. Läkevänderot



Idag,
fick jag svaret,
på en fem årslång fråga.

Plantan som stod vid växthuset,
på utsidan..
Som doftade som tusen parfymflaskor
i kvällningen.

Var Läkevänderot.
Valeriana på svenska.
Medicinsk växt.
Som vuxit
på många kloka gummors gårdstun.

Idag var det dags,
för besök i Lappo trädgård.
Jokilaakson puutarha.

Där det mesta blommar.
Som finns i vårt fosterland.

(Men utbudet dopp till kaffet.
Var det svagare med).

Nu ska jag ha frön.

Men det gäller att veta vilken
av Valerianorna..
Jag siktar på officinalis!

  • Valeriana L.
    • officinalis L.
    • sambucifolia J. C. Mikan
    • capitata (Poll.)
    • edulis Nutt.
    • dioica L.
    • occidentalis Heller
    • sitchensis Bong.
    • scouleri Rydb.
    • acutiloba Rydb.
    • columbiana Piper
    • uliginosa (T. & G.)
    • pauciflora Michx.
    • alternifolia Ledeb.

Jag är intresserad av doften.
Inte av rötterna.

Och att sitta i kvällningen.
Och känna doften.

Förr eller senare!
Provar jag!




2 kommentarer:

Anonym sa...

jo du jag vet. det mesta om buskrosorna, än mer vet min man..vi har ett trettiotal .. åtminstone..

de är härligare än någonsin förr denna sommmar

skriver susanne pw som jobbar första veckan efter fem veckors vila

Hon som lägger puzzlet sa...

Hej PW.. Saknar dig! Då ska jag be och fråga om Moje Hammarberg 70 cm - 1 m... och Moje Hammarberg som sägs bli 120-150 cm höga. Var får man tag på den mindre varianten. Ska ha mot gatan en låg häck..och Nordens Drottning eller låga Moje Hammarberg verkar vara närmast. Men höjden varierar på alla goda råd. Så jag blir allt förvirrad.. - Nu har jag plockat blåbär och är fläckvis lika blå som bären i skogen - men ska prova med filmjölk som lär vara undermedel nr 1. Behöver du jordgubbar till alla barna så får du höra av dig:-) Jag säljer så länge det finns några..Vi hörs!