Leta i den här bloggen

tisdag 31 mars 2009

2338. Uppe med solen



Härligt med våren.
Narcisserna har kommit fram.
Några har knoppar.
Murarna värmer.

Innergården är en bit Spanien.
Eller Marokko.
Men högt i högan Nord.
Skare och köld.

Och rabatter som vaknar.
I kanterna.

Ikväll njuter jag brasa.
Och skriver.
Jobb.

Långa strategier.

Det smattar mot rutan.
Och sprakar i elden.

Och jag har planterat,
alla kraftiga knoppskotten.
Av pelargonerna,
jag fick.

Av en med gröna fingrar.
Två stora krukor står fulla.
Med plasthatt.
Allt som sig bör.
Så vi får väl se.

Livet är nu.
Mitt i arbetsröran.


4 kommentarer:

Huskytrilobiten sa...

Ja, nu börjar det röra på sig, lite värme några dagar så... vi har köpt lägenhet här i H-staden, och det fina med kråksången är att det finns en liten gräsplatt, en liten bäck (!) och lite planteringar på bakgården. Snart kan jag gå ut barfota med kaffekoppen i hand på morgnarna. :-)

Hon som lägger puzzlet sa...

Wow.. En bäck! Och en gräsplätt! Det låter någonting det. Husky, du kommer att njuta av kråkor och näktergalar! Och många kaffekoppar:-) Varmt grattis! Egen härd är guld värd!

Christian Tikkanen sa...

Hej igen Guni !Den tanke du nämnde för mig om att ha ett slags utbytesprogram för kockar skall du inte släppa taget på, låt den tanken bli verklighet, det är ju så att mat och speciellt matupplevelser idag är en trend som blivit mycket högaktuell det har vi sett ett stort antal exempel på det senaste åren. Då det gäller den här formen av aktiviteter som dessutom framhåller det kulinariska så skall du inte vara sen att agera.
Gästspel med kockar är idag populärt. mera än någonsin förr, tro mig, jag vet, har själv gjort dem nu i 5 års tid här i Norge och man slås alltid av häpnad över hur gott och kärleksfullt man blir mottagen som gästspelare då det gäller att laga mat, och dessutom gör det arrangören mera känd. Det är sådana här saker som hör till det absoluta höjdpunkterna då det gäller gastronomi och matupplevelser. Som sagt gör verklighet av det, du kommer att märka att det ger en kick inte bara i form av ett gott anseende och en god renommé utan även ekonomiskt. Det behöver inte vara så himla högt strävande, huvudsaken är ändamålet och syftet.
Sådana här tankegångar stöder jag alltid till fullo för det bara bekräftar den så ädla kokkonstens välvilja och gastronomiska hänsikter. Håll ångan uppe !

Hon som lägger puzzlet sa...

Hej igen! Ja, jag funderar ännu hur vi ska börja bara.. Tänk vad roligt det kunde bli.

Ett veckoslut, eller en kulinarisk specialvecka!
Jag ska mogna i tanken!!

Tack för ditt fina stöd!