Leta i den här bloggen

söndag 4 januari 2009

2224. Egen pasta - guld värd



Så lät jag mig frestas,
att försöka,
göra hemlagad pasta.
På durumvete, äggulor och olja.
Litet vatten och salt.

Det var inte så svårt,
detdär med degen.
På durum och ägg,
går det helt galant.

Den klibbar inte.
Låter sig kavlas.
Blir lätt som en plätt.

Det svåra
består i att förstå
vad tunnt är.

Tyckte att jag kavlade.
Tunnt. Tunnt. Tunnt.

Men när Raviolin
låg i grytan,
kokande.

Blev den plötsligt
- större
- tjockare
- grovare

God är den
fast den känns
som pasta pannkaka..

Skam den som ger sig.

Nästa gång.
Kan jag bättre.

Färsk pasta.
Är kolhydrater.

Jag vet.

Men någon gång.
Får man unna sig.








2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja ha, du har testat. Jag har också varit frestad att prova men inte riktigt vågat.

h. l-m

Hon som lägger puzzlet sa...

Receptet var enkelt. Det är nog kavlingen som är problemet. Att få till så tunnt så tunnt. En god sås och ngt gott till är också ett måste. Jag försökte mig på Ravioli med fyllning, men fyllningen var inte så god. Bättre lycka nästa gång.

Kanske vi tar en pastakväll:-)