Leta i den här bloggen

söndag 9 november 2008

2129. Boklistan


Boklistan,
den om viktiga böcker,
som berör vår kunskap,
förståelsen för flyktingar..

Börjar ta sig.
Nu är vi inne på 26 sidan.

Bara en låda kvar.
Böcker.

Om OM inte skapar flera om.
så blir den klar i morgon.
I bästa fall.

En av många viktiga avsnitt.
I webbträdets alla länkar.

Som snart tar form.
Ett kunskapens träd.

På slutrakan,
av mitt förra arbete.

Online?

Tja,
inte med allt.

Hur var det nu..

Jo, jag "prioriterar"

Just nu,
är det ingen brist,
på jobb.

Men ändå, närmar det sig.
Slutrapportens sista punkt.

Slut och avsked.

En ny epok i mitt liv.
Kan börja på full gas.

Och en annan avslutas.

Viktig sådan.
För människor och respekt.
Värdighet i flyktingskapet.

Och livskvalitet,
i boende, varande..

Och önskan
om lycka och välgång.

Integration.

2 kommentarer:

Lisen sa...

Vi behöver integration i praktiken och möten människor emellan, och vi behöver fler jobb åt dem som kommer hit. Och färre sanningsfinländare. Känns säkert konstigt för dig att avsluta ditt gamla jobb, men säkerligen också intressant att börja med något nytt.

Hon som lägger puzzlet sa...

Ja, jag håller i de sista trådarna. Jag har lärt mig massor. Om flyktingarnas dagliga liv här. Om barn som kommer utan föräldrar och helt utan släktingar.. Om projekt som utvecklingsmedel i regionen som skriker efter mera arbetskraft. Det fattas 30.000 personer.. och ingen vet varifrån vi ska få dem, in till arbetsplatser som står "tomma" om ett antal år..

Och jag känner att vi lyckades med den externa biten.. målen. Men sämre med de interna..

Men jag känner det bra att få gå vidare, och tar med mig mina kunskaper.. Kontexten.

Det är oerhört viktigt att vi tar bra vara på dem som kommer, att de får ett andra språk, en utbildning och en plats i arbetslivet. Precis som alla andra.

Men någonstans sackar det efter, attityderna. Attityder mot flyktingar och hör och häpna - också attityderna mot folk över 50!

För den åtgärden skulle behövas ett eget projekt!